O nas
Nauczanie w klasach I-III Szkoły Podstawowej to nauczanie zintegrowane. Zajęcia prowadzone są
metodą ośrodków pracy. Program nauczania wprowadził jako przedmiot obowiązkowy j. angielski, który obejmuje klasy I-VI, ponadto uczniowie szkoły podstawowej objęci są
opieką psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, uczęszczają też na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej.
W 2002 r. ruszyła ogólnopolska akcja
„Szkoła z Klasą”. Był to konkurs zorganizowany przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej pod patronatem Prezydenta A. Kwaśniewskiego, udział w którym wzięła nasza Szkoła Podstawowa. Akcja ta była okazją do podzielenia się swoimi doświadczeniami z całym gronem nauczycielskim. Cel, jaki sobie nauczyciele postawili podejmując decyzje o udziale w tym konkursie to
pomoc w przekraczaniu indywidualnych barier naszych uczniów przez rozwijanie zainteresowań
i pasji. W październiku 2003 r. nasza szkoła otrzymała tytuł „Szkoły z Klasą”.
Byliśmy pierwszą szkołą specjalną, która otrzymała ten tytuł.
KLASY DLA DZIECI Z AUTYZMEM
Obecnie na terenie placówki są dwa oddziały dla dzieci
z autyzmem - klasa pierwsza i klasa druga. Oddział klasowy dla dzieci autyzmem liczy 2-4 uczniów. Do oddziału przyjmowane są dzieci, które zostały zakwalifikowane do kształcenia w klasie dla dzieci z autyzmem przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Działalność edukacyjno-terapeutyczna oparta jest na
indywidualnych planach nauczania ustalonych dla każdego ucznia na podstawie oceny poziomu jego funkcjonowania.
Głównym celem pracy dydaktyczno-wychowawczo-terapeutycznej jest
przygotowanie uczniów do życia w integracji ze społeczeństwem. Uczniowie uczęszczający do klas dla dzieci z autyzmem biorą udział w zajęciach obowiązkowych obejmujących kształcenie zintegrowane, alternatywne metody komunikacji, religię oraz w zajęciach pozalekcyjnych tj.
zajęciach psychoruchowych, zajęciach terapeutycznych, logopedii.
Wszystkie zajęcia dostosowane są do indywidualnych potrzeb dzieci. Nasza praca opiera się przede wszystkim na
niedyrektywnych formach pracy, które trzymają się następujących zasad:
- ustanowienie porozumienia, wytworzenie przez nauczyciela przyjacielskich stosunków z dzieckiem
- całkowita akceptacja dziecka
- wytworzenie atmosfery swobody, zapewnienie możliwości wyrażania swoich uczuć
- rozpoznawanie i odzwierciedlanie uczuć przez nauczyciela
- szanowanie dziecka i jego sposobu rozwiązywania problemów
- uznanie, iż to dziecko kieruje przebiegiem spotkań, a nauczyciel nie przyspiesza jego działania
- nauczenie pewnych ograniczeń (dziecku nie wolno niczego niszczyć)